Kezdőlap | Állásajánlatok | Kapcsolatfelvétel | Elérhetőségek


Állásbőrze - add el magad:

Ha már - a mostanában divatos szóval - munkaerő-piacról beszélünk, keresve sem találhatnánk ennek hamisítatlanabb megnyilvánulását, mint a napjainkban gombamód szaporodó állásbörzéket. Valóban, az állásbörze igazi "munkaerő-piactér" - az egyetlen különbség, hogy itt mindenki egyszerre potenciális vevő és eladó egy személyben. Mert jó, ha tudod: nemcsak a cégek ajánlatai az áruk (melyeket vagy megvesz valaki, vagy nem); te magad is áruként szerepelsz, hiszen végső soron magadat akarod eladni - remélve, hogy nagy lesz rád a kereslet.

A börzéről...

Mostanában egyre több állásbörzéről olvashatsz akár a nyomtatott sajtóban, akár az Interneten. Különféle egyetemek, főiskolák, diákszervezetek rendezik meg saját - néha egymással kemény versenyt folytató - állásbörzéiket. Úgy tűnik, divat lett az álláskeresők (leginkább diploma előtt állók vagy frissen végzettek) és az állásokat kínáló cégek ilyen formában történő "összehozása". Valószínűleg te magad is gondolkodtál már azon, ki kellene látogatni egy efféle eseményre - sőt, lehet, hogy már meg is fordultál egy-kettőn. Akárhogy is, talán érdemes néhány pontban áttekinteni, mik azok a trükkök és fortélyok, amik igazán "bejönnek" egy cégnél, mikor egy állásbörzén odasétálsz a standjukhoz és beszélgetésbe elegyedsz velük.

Alapvetően sajnos elmondható, hogy az álláskeresők legtöbbje hihetetlenül alacsony "készültségi fokkal" vág neki egy ilyen erőpróbának. Pedig ha belegondolsz, a cég szerencsétlen képviselői (általában 1-2 éve felvett fiatalok, akik nem is olyan régen még a pult másik oldalán álltak) ott töltenek mondjuk két napot, hallgatják azt a sok, gyakran unalmas végzőst és arra vágynak, hogy jönne végre valaki, aki nemcsak otthagyja az önéletrajza egy fénymásolt példányát, aki érdekes, aki tudja, miről szól az adott cég, aki értelmeseket kérdez - és aki mosott fogat (vagy legalább elrágott egy mentolos rágógumit) az egyetemi büfében elfogyasztott kolbászos szendvics után.

Mit tehetsz tehát, hogy azt nyújtsd, amit várnak tőled?

Felkészülés
  • Döntsd el, mit akarsz elérni. Vajon csak információra van szükséged egy adott szektorral, iparággal kapcsolatosan, vagy konkrét elképzelésed van az áhított pozícióról és szeretnéd elérni, hogy a kiválasztott 5-10 cég mindjárt behívjon egy interjúra? Ez legyen a kiindulópont, ami szerint kialakítod a stratégiát.
  • Előre válassz ki több céget, akikkel szeretnél elbeszélgetni. Azt, hogy milyen vállalatok lesznek jelen egy ilyen eseményen, könnyen ki lehet nyomozni a szervező egyesület irodájában, weboldalán, stb. Olvasd el a listát figyelmesen. Jelöld ki azt a 8-10 céget, akik érdekesek lehetnek. Ezek között lehetnek már jól ismert vállalatok, de akár teljesen ismeretlenek is - az utóbbiaknál a cél az információszerzés lehet. Ne felejtsd el, ez az a hely, ahol nyugodtan kérdezhetsz - tudj meg minél többet az áruról, mielőtt döntesz, megveszed-e.
  • Nézz utána az érdekesebb cégeknek. Igen, szánd csak rá a szükséged időt. Egy egyetemi könyvtár - vagy még inkább az Internet - remek lehetőségeket kínál egy-egy vállalat "leinformálására". Ne menj oda egy céghez úgy, hogy fogalmad nincs, kik ők és mit csinálnak. (E sorok írója diák korában egyszer elkövette ezt a hibát - ahogy mondani szokás, ne tudd meg, milyen gáz volt).
  • Rakd össze a mondanivalód. Hidd el, kimondottan kifizetődik, ha egy kicsit gyakorolsz erre a megmérettetésre. Gondolj bele, sok esetben az állásbörzén folytatott beszélgetés - bármennyire kötetlen legyen is - tulajdonképpen egy első interjú is egyben, ami meghatározhatja, eljutsz-e a következő fordulóig. Szedd össze mindazt, amit - röviden - érdemesnek tartasz elmondani a cégnek magadról illetve arról, hogy mit is akarsz tőlük. Ezen kívül, rakj össze néhány jó kérdést - de erről majd később.
  • Legyen nálad mindig önéletrajz. Bár a legtöbb cég meg fog kérni, hogy töltsd ki az ő adatlapjukat is, azért elég jól fest, ha van a táskádban egy példány az önéletrajzodból. De ha lehet, ez ne egy hatszor fénymásolt, többhónapos, sok étkezést átélt példány legyen!
  • A jó megjelenés tényleg fontos. Igen, tudom, utálod az öltönyt - hölgyeknek: kosztümöt - nem akarsz abban bohóckodni egész nap, ráadásul a barátnőd két napja megtagadta a vasalást - hölgyeknek: ma éppen nagyon nincs kedved vasalni, sminkelni, stb. - különben is, mit akarnak ezek, te végül is egyetemista vagy, nem bróker. Hidd el, megéri azt a plusz erőfeszítést - a cég látni fogja, hogy komolyan veszed őket, és ők is komolyan vesznek majd.


  • Előadás

  • Oszd be az idődet. Először is, érkezz időben (ennyi felkészülés után kellemetlen lenne időhiány miatt lemaradni akár egy lehetőségről is). Mivel már jó előre összeállítottad a felkeresni kívánt cégek listáját, érdemes megnézni, hol mennyien állnak sorban. Logikus: először oda menj, ahol kevesen vannak.
  • Várd ki a sorod. Persze, az előtted álló teljesen idióta kérdéseket tesz fel, már 15 perce csak a helyet foglalja - de lehet, hogy a cég HR munkatársának tetszik. Ne rontsd az esélyeidet azzal, hogy félrelököd, mert te egyértelműen sokkal jobb vagy. Ráadásul, a válaszokból te is egy csomó hasznos információhoz juthatsz, illetve elkerülhetsz néhány elhibázott kérdést - jegyzetelj bátran.
  • Beszélj értelmesen. Most jön igazán jól a felkészülésre fordított idő. Nem azzal fogod kezdeni, hogy "Önök mivel is foglalkoznak?", vagy "Nincs valami jó állás?" Ehelyett el tudod mondani, ki vagy, mit csinálsz, és hol gondolod, hogy a te és a cég ideális partnerek lehetnétek.
  • Kérdezd azt, amit hallani akarnak. Ez talán a legnehezebb dolog, mert bár azt valószínűleg nagyon szeretnéd tudni, hogy "És mennyi a lóvé?", valószínűleg ettől a másik fél azért nem fog elájulni gyönyörűségében. Az amerikai WetFeet karrier-tanácsadó szerint ezeket a kérdéseket hallják szívesen a HR munkatársak:


  • Mi az a három dolog, amit a legnehezebbnek talál ebben a pozícióban?

    Mi ebben a pozícióban a leginkább/legkevésbé népszerű?

    Milyen a vállalati kultúra?

    Hogyan folyik a napi tevékenység? Mennyire jellemző/fontos a csapatmunka?

    Mik az önök által keresett munkatárs legfontosabb jellemvonásai?

    Mik az állással kapcsolatos prioritások? Mik a teljesítendő célok mondjuk hat hónapon belül?

    Mi a cég álláspontja a ____________-val [valamilyen aktuális esemény, jelenség] kapcsolatban?

  • Ne rabold a másik idejét. Ha látod, hogy az illetőre még vagy hatan várnak - bár biztosan élvezi a veled való beszélgetést, hiszen nagyon jó fej vagy - köszönd meg, állj fel, és nézz körül a többi kiszemelt cégnél. Hasonlóan, ha már mindent megtudtál, de a cég embere csak nem akarja abbahagyni, udvariasan de határozottan próbáld meg lezárni a beszélgetést.


  • Feldolgozás

  • Értékeld a lehetőségeket. Az állásbörze után érdemes elgondolkozni az információkon és benyomásokon, amiket szereztél. Döntsd el, melyek azok a cégek, ahová a hallottak alapján tényleg szívesen mennél dolgozni - feltéve, hogy ők is így gondolják.
  • Jelentkezz. Bármennyire úgy érzed is, hogy lehengerelted a beszélgetőpartnert, ne legyél biztos benne, hogy ő is emlékszik rád, miután ötven emberrel tárgyalt és kétszáz önéletrajzot begyűjtött. Ha pár hét után - ez nagyobb (és lustább) cégeknél 2-3 hónap is lehet - még nincs semmilyen visszajelzés, nyugodtan hívd fel az illetőt (mert ugye elkérted és megőrizted a névjegyét?), és kérdezz rá a dologra - mit veszthetsz?


  •  

















     
    Kezdőlap | Impresszum | Adatvédelem | Kapcsolatfelvétel

    ©2018. Minden jog fenntartva.